Spring naar inhoud

Roemenië Commissie

De Roemenië Commissie (ook wel het Roemenië Comité genoemd) is in 1998 opgericht door de diaconie van de Nederlands Hervormde Kerk te Kamperveen. De commissie heeft als doel het onderhouden van een duurzame relatie met de dorpen Păcureni en Pădureni en het verlenen van hulp om de leefomstandigheden van de bewoners van beide dorpen te verbeteren. Jaarlijks gaat er transport van kleding en meubels naar de dorpen. Deze kleding en meubels worden vervolgens op een markt verkocht en de opbrengst gaat naar de kerk.
In het voorjaar gaat er zaaigoed (aardappels, uien en mais) op transport. Van dit zaaigoed wordt dankbaar gebruik gemaakt door de dorpelingen.

In september 2023 is er een transport geweest naar beide dorpen. In Pădureni is schoolmeubilair geleverd, wat ter beschikking was gesteld door de Marnixschool in Kampen. Voor een volledig reisverslag is hieronder te vinden:

Pacureni- Kamperveen 25 jaar verbonden

In de kerstvakantie 1998 werd er voor het eerst contact gelegd met Păcureni. En delegatie uit Kamperveen werd gastvrij ontvangen in Roemenië. Nu 25 jaar later zijn die contacten er nog steeds. Dit feit willen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom wordt er op 20 januari een bijeenkomst georganiseerd. Zie hieronder de uitnodiging.

Het dorp Păcureni

Păcureni ligt vlakbij de stad Tîrgu Mureş. Het is een klein dorpje met ongeveer 200 inwoners van met name Hongaarse afkomst. Păcureni ligt in het landsdeel Transsylvanië. Transsylvanië was lange tijd onderdeel van het Koninkrijk Hongarije. Hierdoor wonen er nog veel Hongaren in dit gedeelte van Roemenië. De Hongaarse naam van het dorpje is Pókakeresztúr. Deze naam wordt door de bewoners van het dorp gebruikt.

Het dorp Pădureni

Pădureni ligt ook vlakbij de stad Tîrgu Mureş. Pădureni ligt ongeveer een half uurtje rijden bij Păcureni vandaan. Het dorp is groter dan Păcureni, er is zelfs nog een goed bezochte basisschool. Ook hier zijn de bewoners voor het overgrote deel van Hongaarse afkomst.

Locatie inzameling goederen Roemenië

Kleding, schoenen, meubelen, speelgoed etc. kan gebracht worden naar Ruth en Hillie Kloek op zaterdagochtend tussen 09.00-12.00 uur, Hogeweg 20. Wilt u zich van tevoren even bij hen melden? Mocht u op zaterdagochtend verhindert zijn, dan graag eerst even contact opnemen (038-3636273) met Kloek voor een ander moment!

Het bestuur

Geertje Kamminga - voorzitter
Ilja Tromp - secretaris
Sjaak van der Spek - penningmeester
Bea van ‘t Oever
Esther Koers
Alice van der Wetering - afgevaardigden van de Gereformeerde kerk van Kamperveen
Kor Koers en Gerda Beelen - afgevaardigden van de Hervormde gemeente Kampereiland.